Guide: De klassiske begynder-tricks på løbehjul

Tailwhip, barspin, manuals – det er lidt forskelligt, hvad man giver sig i kast med, når man ønsker at udfordre sig selv ud over bare at rulle rundt på sit løbehjul. Vi synes ikke, der findes ret mange oplevelser, der slår den, man får, når man har lært et nyt trick for første gang. Derfor vil vi gerne give dig vores guide til, hvordan du kommer i gang med at lære nogle af de meste basale tricks på løbehjul. Tricks, der hjælper dig med at udvikle dig videre, når du først har dem nede og kan udføre dem perfekt ni gange ud af ti.


8 fede tricks på løbehjul

Al begyndelse er svær. Så her er et par tips til, hvordan du kan gribe det an, når du skal i gang med at lære at blive en respekteret rider.

  

1: Bunnyhop 

Få dit løbehjul til at løfte sig fra jorden.


Bunnyhoppet er et af de første tricks, du bør lære på løbehjul. Det giver dig teknikken til at få dit løbehjul løftet fra jorden – og derfor er det et af de grundlæggende tricks, der baner vejen og giver en god forståelse for utallige andre fede tricks. Fx et tailwhip, som vi skal se på senere – men også grinds og mange andre forskellige typer af tricks.


Sørg for at bøje godt ned i knæene og hoppe op, mens du holder fat i baren og løfter hele løbehjulet med op. Det er lettere at træne dette trick, når dit løbehjul er en lille smule i bevægelse. Og helst på et fladt underlag til at begynde med. Ellers handler det bare om at øve timingen. Jo mere, du bøjer i knæene, jo højere vil du kunne hoppe – det hele handler om timingen! 


2: Tailwhip 

Hop og roter dit deck 360 grader rundt om barens akse.


Begynd med at få dit løbehjul godt op i luften, før du forsøger at lave et tailwhip. Det hjælper simpelthen at have øvet dine bunnyhops, så du har godt styr på dem, inden du går videre til dette klassiske trick. Også selvom mange begyndere gerne vil springe direkte til tailwhippet. Det forstår vi godt! Men det hjælper meget at have et godt bunnyhop først.


Når dit løbehjul er i luften, bruger du din bagerste fod til at sende decket i rotation. Men faktisk skal du bruge dine hænder og arme til at hjælpe decket på vej, så det når hele vejen rundt, og du kan lande på det igen, når rotationen er komplet. Du kan sagtens træne bevægelsen med din forreste fod på jorden for at få en god fornemmelse af timingen og koordinationen mellem den bagerste fod og armbevægelserne. Ellers er det bare med at øve igen og igen, indtil du har den! 


3: Barspin 

Roter baren én gang rundt om sin egen akse.


Endnu et trick, der handler om at få løftet dit løbehjul fra jorden – denne gang handler det dog bare om, at det er baren og ikke decket, der skal rotere en hel omgang, inden du griber den med dine hænder igen. 


Begynd evt. med et 180-graders barspin, hvor du bruger din stærkeste hånd til nærmest af kaste baren til din svagere hånd, mens løbehjulet er i luften. Du kan øve tricket ved at lade forenden af dit løbehjul hænge ud over en fortovskant eller lignende, så forhjulet er frit, mens du får en fornemmelse for bevægelsen. Når du kan lave et 180-graders barspin, kan du gå videre til et 360-graders barspin, hvor du “kaster” baren med din stærkeste hånd og griber det igen med din stærkeste hånd efter en komplet rotation. Herefter kan du begynde at kombinere tricket med et bunnyhop for at få et ægte barspin på flatground. 


4: Manual

Kør på baghjulet af dit løbehjul.


Gode manuals handler rigtigt meget om øvelse. Det handler simpelthen om at finde den gode balance mellem for lidt løft, hvor du har problemer med at holde forhjulet fra jorden, og for meget løft, hvor løbehjulet bare flyver væk fra dig under dine fødder.

Begynd med at placere dine fødder korrekt. Den ene fod må gerne være over bremsen, mens den anden placerer sig lige foran – altså forholdsvist langt tilbage på decket. Brug din bagerste fod til at regulere balancen, når du så småt begynder at læne dig for langt tilbage. Når du begynder at læne dig for langt frem, kan du ændre tyngdepunktet ved at gå ned i knæ, samtidig med at du trækker i baren. Det er de to teknikker, du skal lære at bruge for at regulere balancen hele tiden, mens dit løbehjul kører på baghjulet. 


Ligesom med bunnyhoppet er det et trick, der åbner dørene for fede kombinationer og en helt ny pose af fede manualtricks på flatground og på mannypads. 


5: Fakie

Kør baglæns på dit løbehjul.


At lære at køre fakie er også med til at åbne for alle de fede fakietricks, hvor du kører baglæns på dit løbehjul.


Den letteste måde at lære at køre fakie på er at køre stille og roligt op ad en bank eller en rampe og så køre tilbage igen fakie, mens tyngdekraften hjælper dig godt på vej. Igen er det et trick, der bare skal øves, indtil du har teknikken som en del af din naturlige muskelhukommelse, uden at du tænker for meget over det. Træn det derfor fra tid til anden, indtil du har 100 % kontrol og balance i kroppen. 


6: Nose pivot

Drej dit løbehjul 180 grader, mens du (kort) balancerer på forhjulet.


En nose pivot udføres ved at læne dig fremad og “skubbe” til baren, sådan at dit løbehjul tvinges op på forhjulet. Herefter læner du dig til siden, så løbehjulet vender sig 180 grader, til du sætter baghjulet ned igen og kører fakie. En hurtig piruette på forhjulet, der ser fedt ud og er et effektivt trick til at vende rundt i farten. 


Sørg for at have godt styr på at køre fakie, inden du giver dig i kast med dette trick. Når du bliver rigtigt sej til det, kan du kombinere din pivot med en ekstra 180 i luften, så du får lavet en fuld 360-graders rotation. Et simpelt trick og en lækker combo, der ser enormt fedt ud på flatground!


7: 180

Et bunnyhop med en 180-graders rotation i luften.


Din næste naturlige udvikling, når du først har lært bunnyhoppet, en nose pivot og at køre fakie, er 180’en (one eighty). Her drejer du kroppen i forbindelse med et bunnyhop og roterer hele din krop og løbehjulet, til du lander sikkert i fakie. Sørg for at komme rigtigt godt ned i knæ og få godt med power i dit opspring de første mange gange, du træner din 180.


Du kan også bruge 180’en på en rampe eller en bank for at køre ned i regular stance, som da du kørte op. Så det er også en måde at øve 180s på, uden at du skal køre fakie bagefter. 


8: One hander/no hander/no footer

Når du er ved at have de basale tricks på plads, kan du variere dine air-tricks på løbehjul ved at slippe baren kort med den ene hånd eller begge hænder, mens du er i luften – og så gribe fat i baren igen, inden du lander. Det kræver god teknik og er lidt mere next level end mange af de tricks, vi tidligere har beskrevet. Men jo højere du hopper, desto lettere er det.  


Du kan også lave en no footer, som er et trick, hvor du tager begge fødder af boardet, mens du er i luften. Herefter er der en hel verden af vilde tricks åben, hvor du kan gøre forskellige ting med dine fødder, som hedder noget særligt – så er du bestemt videre til dit næste niveau som rider.